تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/03/30 - 09:52
کد خبر: 437018

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان مطرح کرد؛

صوت| جلسه چهل و ششم محفل دانشجویی «تدبر در قرآن»/ قائده الحاق به محبوب

چهل و پنجمین محفل دانشجویی تدبر در قرآن روز یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ با حضور جمعی از دانشجویان و فعالین فعلی و سابق دانشجویی در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در این محفل قرآنی به تفسیر آیه ۱۸۳ سوره مبارکه آل عمران پرداختند.

به گزارش سرویس حسینیه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صوت جلسه چهل و چهارم را در ادامه را گوش می دهید.

خلاصه ای از مطالب گفته شده به شرح زیر می باشد:

در آغاز این جلسه، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان به بررسی عنصری به نام محبت، به معنی کشش‌هایی در زندگی همه‌ی انسان‌ها، پرداختند. آنچه که به فرموده‌ی ائمه‌ی معصومین (ع) خیلی اهمیت دارد؛ سرنوشت‌ساز بودن محبت، است. یکی از اصول مهم قرآنی این است که محبت موجب الحاق (به محبوب) می‌شود. در ادامه و در طول این جلسه، ایشان قصه‌هایی از قرآن و همچنین داستان‌هایی از ائمه‌ی معصومین و همچنین برخی از یاران وفادار ایشان را بیان فرمودند که این اصل مهم قرآنی را تبیین می‌کرد. از مهم‌ترین موارد می‌توان به همین آیه‌ی 183 سوره‌ی مبارکه‌ی آل عمران اشاره کرد. در این آیه خداوند متعال اهل کتاب مدینه را به دلیل این که نسبت عمل اجداد خود (قتل پیامبران) محبت یا کشش داشتند قاتل می‌داند.

در اثبات چنین برداشتی از این آیه، ایشان برخی از روایت‌های تاریخی را از ائمه‌ی معصومین (ع) بیان کردند. از جمله‌ی این موارد می‌توان به فرمایش امام صادق (ع) درباره‌ی این که قاتلان امام حسین (ع) هنوز در کوفه زندگی می‌کنند. آن حضرت به استناد همین آیه فرمودند هر کسی از اهل کوفه راضی به کار گذشتگانشان در قتل امام حسین (ع) باشند، قاتل آن امام محسوب می‌شوند. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، سرنوشت قوم ثمود است. خداوند متعال همه‌ی این قوم را قاتل شتر معجزه‌ی حضرت صالح می‌دانست (و نه فقط کسی که شتر را کشت).

چرا که همه نسبت به این عمل کشش و محبت داشتند. همچنین مواردی از امیرالمومنین (ع) بیان کردند که اشخاصی را که نتوانستند در جنگ‌ها در جمع سپاهیان ایشان شرکت کنند اما نسبت به ایشان محبت قلبی و واقعی داشتند در پیروزی‌هایشان شریک می‌دانستند حتی اگر در آن زمان به دنیا نیامده بودند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top